مقالات آموزشی

آموزش آشنایی با نمای ساختمان

آموزش آشنایی با نمای ساختمان

آموزش آشنایی با نمای ساختمان

شاید بخواهید بدانید که چگونه باید نمای ساختمان را طراحی کرد،اصول طراحی نمای ساختمان؛ نمای ساختمان یکی از مهمترین قسمت های ساختمان است. از این رو، طراحی نما یکی از مهمترین مراحل در طراحی ساختمان است. در صورت عدم رعایت اصول، می تواند منجر به کیفیت طرح شود. این ساختمان نه تنها بر نمای ساختمان ، بلکه بر زیبایی شهر هم تأثیر می گذارد. برای طراحی نمای ایده آل، بسیاری از اصول را باید در نظر گرفت. بسیاری از این اصول همان دلایلی را ایجاد می کنند که بر موفقیت معمار در طراحی نمای ساختمان تأثیر می گذارد. اگر می خواهید برای فرایند طراحی از منظر معماری به نما نگاه کنید، بهتر است ابتدا با اصول کلی تر طراحی نما آشنا شوید. با نباتی همراه باشید.

برای سفارش بهترین پک آموزشی تری دی مکس با شماره های وب سایت تماس بگیرید.

1_ متریال

برای دستیابی به نمای خوب، یکی از مهمترین موارد انتخاب مواد مناسب است. کیفیت و متریال استفاده شده در نما می تواند زیبایی آن را تا حد زیادی تحت تأثیر قرار دهد. زیباترین طرح ها، حتی اگر توسط بهترین معماران طراحی شده باشند، در صورت عدم استفاده از مواد با کیفیت بالا، منجر به شکست در ایجاد نمای ایده آل می شود. البته کیفیت طراحی نمای ساختمان دارای اولویت بالاتری نسبت به مصالح انتخاب شده است، اما در هر صورت متریال در اجرا کیفیت نمای طراحی شده را تعیین می کند و تا چه سطحی به واقعیت تبدیل می شود.

برای آموزش رایگان تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته با ما در تماس باشید.

2_ تناسب رنگ

تناسب در رنگ یکی دیگر از شرایطی است که در نمای ساختمان بسیار موثر است. انتخاب رنگ های تشکیل دهنده نما و به ویژه نسبت این رنگ ها به یکدیگر یکی از نکاتی است که هنگام طراحی باید به آن توجه شود. این بدان معناست که لازم نیست نما را در مرحله طراحی به پایان برسانید و سپس برای انتخاب رنگ های مناسب به اجرا بروید. رنگ یکی از برجسته ترین ویژگی های بصری نمای ساختمان است و اگر به درستی و با دقت انتخاب نشود، کیفیت بصری طرح می تواند دچار اختلال شود. با نرم افزار طراحی سه بعدی امرو، می توانید از جمله مواردی که قبل از اجرای طرح، روابط رنگی را در نظر گرفته را به خوبی واقع بینانه مشاهده کنید.

برای مشاهده قیمت های ما به سایت نباتی به عنوان بهترین سایت آموزش تری مکس سری بزنید.

3_ پیوستگی عناصر به کار رفته

در تمام طول نمای ساختمان باید از ثبات آن اطمینان حاصل شود، این بدان معنا نیست که تمام قسمت های نما باید به طور یکسان طراحی و اجرا شوند. بلکه به این واقعیت اشاره می کند که هنگام طراحی قسمتهای مختلف، یک فرم کلی باید در نظر گرفته شود و در کل اجرا شود، یعنی یک نمای مداوم خواهد بود که می توان آن را به عنوان یک مجموعه به صورت کلی دید.

4_ ریتم مشخص در نما

نمای زیبا و متعادل دارای ریتم است. ریتم در یک دیدگاه به این معنی است که عناصر تشکیل دهنده شکل نمای باید به ترتیب باشند. این ترتیب باید همه چیز در نما قابل مشاهده باشد. فضاهای خالی استفاده شده در نما نیز گنجانده شده است. به نوعی که ذهن مخاطب با آن همراه شود و جذب آن شود. ریتم ، همانطور که از نامش پیداست، تکرار عناصر به ترتیب خاص و به گونه ای است که همه قسمت ها از نظر بصری سازگار باشند. ریتم به بنا سازمان بصری می بخشد و از پراکندگی و ناخوانا بودن فرم های استفاده شده جلوگیری می کند، یعنی ریتم انسجام عناصر مورد استفاده در قالب یک ساختار منظم بصری را انسجام می بخشد.

5_ عنصر شاخص

یکی از قسمتهای نما را می توان به عنوان نقطه شاخص در نظر گرفت و طراحی آن را در جهتی انجام داد که آن را از شکل سایر قسمتهای نما متمایز می کند. معمولاً با در نظر گرفتن یک عنصر شاخص، توازن و تعادل کمر نگ تر شده است. بنابراین بخشی را که می خواهید در مرکز توجه قرار می گیرد. طراحی این عنصر یا قسمت نمایه باید به گونه ای باشد که ضمن ایجاد تمایز و تأکید، هماهنگی و تناسب آن با شکل کلی نما حفظ شود. استفاده از شاخص عنصر با هدف تأکید بر یکی از قسمتهای نما به منظور حذف یکنواختی طرح و ایجاد جذابیت بصری بیشتر ایجاد شد. با مهندس نباتی همراه باشید.

برای سفارش بهترین دی وی دی آموزشی تری دی مکس با شماره های وب سایت تماس بگیرید.

6_ شفافیت بصری بنا

شفافیت بصری در نما به معنای استفاده از پنجره های بیشتر است. نمای سفت و سخت، با حجم خشک و خشن آن، مطمئناً نمی تواند جذاب و مطلوب باشد. پنجره ها یکی از عناصر طراحی نما هستند. وظیفه آنها ایجاد شفافیت و کاهش استحکام ساختمان نسبت به تعداد و عرض دهانه ها است. وجود پنجره ها روی نما بسیار ضروری است. طراحی این پنجره ها، محل قرارگیری آنها و ریتم آنها از جمله نکاتی است که هنگام طراحی نما باید به آن توجه شود عناصر شفاف در صورت قرار گرفتن در مکان مناسب و مطابقت با طرح می توانند نمای ساختمان را تحت تاثیر قرار دهند.

7_ حفظ سادگی در طراحی

یکی از نکاتی که هنگام طراحی نما باید به آن توجه داشت عدم استفاده از عناصر متعدد و توزیع شده است. استفاده از عناصر زیاد در طراحی باعث شلوغی و ناخوانایی نما شده و زیبایی آن را تحت الشعاع قرار می دهد.عناصر تشکیل دهنده نما باید با رعایت اصل سادگی متعادل، طراحی و اجرا شوند؛ یک نگاه ساده، حتی اگر مینیمالیستی باشد، می تواند بسیار زیبا تر از یک ظاهر نامفهوم با عناصر بی نظم، متعدد و زیاد باشد. و کیفیت طراحی هرچه طراحی نما ساده تر باشد، عناصر استفاده شده بیشتر بر کیفیت بصری تأثیر می گذارد.

8_ نور پردازی

نورپردازی یکی دیگر از نکات مهم است که بر طراحی نمای ساختمان تأثیر می گذارد. نمایی که اگر به درستی طراحی شود، می تواند از کیفیت بصری بالایی در طول روز برخوردار باشد، در شب نیاز به نورپردازی مناسب دارد تا جلوه ای زیبا به دست آورد. نورپردازی باید همراه با طرح انجام شود.همه عناصری که به عنوان ویژگی های نما در نظر گرفته می شوند نیز باید در طراحی نور مورد توجه قرار گرفته و با دقت زیادی بازسازی شوند. نورپردازی بخشی از طراحی نمای ساختمان است و نباید جداگانه در نظر گرفته شود. نورپردازی برای برجسته سازی ویژگی های بصری نما می باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *