مقالات آموزشی

برتری مهندسی معماری بر مهندسی عمران

برتری مهندسی معماری بر مهندسی عمران

برتری مهندسی معماری بر مهندسی عمران چیست؟ تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری ؛ ابهامی که شاید برای شما هم پیش آمده باشد!
تفاوت مهندس عمران و مهندس معماری ، یکی از مسائلی است که بسیاری از علاقه مندان به این دو رشته با آن مواجه هستند. رشته مهندسی عمران و مهندسی معماری ، هر کدام از ویژگی های مخصوص به خود برخوردارند و همین ویژگی ها هستند که سبب تفاوت این دو رشته می شوند.

پویانو در این مطلب به معرفی دقیق دو رشته عمران و معماری پرداخته و تفاوت های میان این دو رشته را به صورت کامل برای شما شرح خواهد داد. با ما همراه باشید.

مقدمه ای بر تفاوت عمران و معماری

مسئله تفاوت بین رشته های مهندسی عمران و مهندسی معماری، چیزی است که برای مدتی طولانی بین دانشجویان این دو رشته وجود داشته است.

عمران و معماری، هر دو، رشته هایی می باشند که با صنعت ساختمان در ارتباط هستند و بسیاری از دانش آموختگان این رشته ها ادعای برتری نسبت به یکدیگر را دارند. عمران و معماری، از رشته های محبوب مهندسی به شمار می روند.
هر کدام از دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته های عمران و معماری، دلایل و عقاید خاص خود را برای دفاع از رشته خود دارند.

برخی ها معتقدند که رشته معماری، بیش تر هنری است و رشته عمران، بیش تر با جنبه عملی کار سر و کار دارد.

تفاوت عمران و معماری

برخی نیز معتقدند که تفاوت محسوسی بین این دو رشته وجود ندارد و بر این باور هستند که مهارت و توانایی افراد، برتری آن ها را تعیین می کند. به هر حال، سوال این است که تفاوت این دو رشته در چیست؟

چه چیزهایی باعث می شود رشته های عمران و معماری با هم متفاوت باشند؟ در ادامه به شما خواهیم گفت.
مهندسی عمران چیست؟
رشته مهندسی عمران، یکی از برترین رشته هایی است که در شاخه مهندسی جای می گیرد. موضوع این رشته محبوب، طراحی، ساخت و نگهداری از پروژه هایی مثل جاده ها، پل ها، کانال ها، سدها و ساختمان ها می باشد.

از نظر قدمت، رشته مهندسی عمران، بعد از مهندسی جنگ، دومین نظام مهندسی است و این روزها مهندسی عمران به عنوان حد واصل مهندسی نظامی و مهندسی غیر نظامی شناخته می گردد.

معماری چیست؟

معماری، علمی است که در آن به بررسی شیوه های ساخت و ساز و سبک طراحی سازه ها و ساختمان های مختلف پرداخته می شود.

معماری، اجتماعی ترین هنر انسان می باشد که با دنیای اطراف ما در ارتباط است. توجه به معماری، از گذشته های خیلی دور در میان انسان ها دیده شده است. معماری، زمانی به وجود آمد که انسان ها شروع به ساخت خانه کردند.

در معماری، اصول زیبایی شناختی متعددی وجود دارند که از هنر و ریاضیات برگرفته شده اند. این اصول، کابردهای زیادی در معاماری دارند.

اصولی مثل نورپردازی، کاربرد خط، اصول رنگ آمیزی، تقارن و توازن، از این جمله هستند. همه این اصول در کنار هم به معمار اجازه می دهند سازه های زیبا و دارای عملکرد مفید ایجاد کند.

عمل و تخصص‌های جایگزین

در دهه های اخیر، تخصص های درون این حرفه، افزایش پیدا کرده اند. معماران زیادی، تمرکز خود را روی انواع پروژه های خاص، مثل مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، خانه های عمومی و مهارت های فنی یا روش های تحویل پروژه گذاشته اند.
تفاوت عمران و معماری

جهت این که بتوانید تفاوت دو رشته عمران و معماری را بهتر متوجه شوید، نیاز بود ابتدا به معرفی هر یک از آن ها پرداخته شود.

حال که این دو رشته را شناختید و متوجه شدید که هر دوی آن ها با طراحی، برنامه ریزی و ساخت سازه ها سر و کار دارند، می توانید تفاوت آن ها را بهتر درک کنید.
اکثر مردم، عمران و معماری را با هم اشتباه می گیرند و تصورشان این است که مهندس عمران و معمار، هر دو یک کار را انجام می دهند، ولی این طور نیست.

انواع تخصص‌های جایگزین

واقعیت امر، این است که تفاوت زیادی بین عمران و معماری وجود دارد. یکی از مهم ترین تفاوت های موجود، فلسفه و حیطه کاری این دو رشته و افرادی است که مشغول به آن ها می باشند.
در رشته مهندسی عمران به جنبه های محاسباتی پرداخته می شود و مقدار فشار وارده بر اعضای مختلف ساختمان، مورد بررسی قرار می گیرد، بهترین کتاب آموزش تری دی مکس

تخصص‌های جایگزین چیست؟

اما در رشته معماری، بیش تر به جنبه های زیبایی شناسانه فضا پرداخته می شود و کوشش بر آن است که بهترین هندسه برای ایجاد یک محیط زیبا به کار گرفته شود.
مهندسین معمار و مهندسین عمران، دغدغه های متفاوتی دارند. دغدغه اصلی یکی معمار، نوآورانه بودن و جذابیت بصری یک ساختمان می باشد.

این در حالی است که دغدغه یک مهندس عمران، ایمنی و مقاومت ساختمان است. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که حوزه های کاری مهندسی عمران و معماری، گاهی یکدیگر را پوشش می دهند.

به طور کلی می توان گفت که همکاری این دو رشته با هم، سبب ایجاد سازه های خوب و مفید می گردد. عمران و معماری در عمل و شغل ، چه تفاوتی با هم دارند؟ بهترین مجموعه آموزشی تری دی مکس

 

تخصص در رشته معماری

در حیطه ساختمان سازی، تصمیمات مختلفی اخذ می شود که گرفتن برخی از آن ها به عهده معمار و برخی دیگر به عهده مهندس عمران می باشد.

تصمیماتی که اخذ آن ها بر عهده معمار است، شامل طراحی نما، دکوراسیون داخلی و پلان طبقات می باشند. تصمیمات مهندس عمران، بیش تر در حیطه سازه و اسکلت ساختمان، فونداسیون، ستون ها، تیرها، بادبندها و چنین مواردی باشند.  بهترین وب سایت آموزش تری دی مکس

ساختمان سازی …

به طور خلاصه می توان گفت که رشته عمران، بیش تر با مقاومت و امنیت یک ساختمان سر و کار دارد، در حالی که در رشته معماری به طراحی و زیبایی ساختمان توجه می شود. بهترین دی وی دی آموزش تری دی مکس

مخاسبات سازه ای و میدانی یک بنا به عهده مهندس عمران گذاشته می شود و ظاهر، زیبایی، دکوراسیون و فضاسازی آن مربوط به حوزه معماری است.
متاسفانه هنوز عده زیادی از مردم تصور می کنند که رشته های عمران و معماری ، یکی هستند. شاید علت این طرز فکر اشتباه، این باشد که برخی اوقات، معماران در کار مهندسین عمران دخالت می نمایند و گاهی نیز برعکس این اتفاق صورت می گیرد.

 

به طور کلی، فردی که روی به معماری می آورد، باید در نقشه کشی، ارتباط ساختمان با مردم، سلیقه جامعه واطلاعات فرهنگی خبره باشد.

در مقابل، یک مهندس عمران، باید در زمینه ریاضیات و کلیه موارد محاسباتی، توانایی و مهارت زیادی داشته باشد.  بهترین پک آموزش تری دی مکس 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *