مقالات آموزشی

راهنمای کامل طراحی راه پله

راهنمای کامل طراحی راه پله

راهنمای کامل طراحی راه پله

قطعا طراحی راه پله نیاز به فراگیری اصولی برای طراحی دارد تا بتوانید به بهترین شکل ممکن بهترین طراحی با استاندار های مهمی که باید رعایت کنید، طراحی کنید. راه پله اتصال بین طبقات را امکان پذیر می کند، راه پله یکی از فضاهای مشترک ساختمان است. بنابراین بسیار مهم است که همیشه به نقاط اجرای پله ها توجه کنید.

اجرای پله ها نیز بر فروش و قیمت ساختمان تأثیر می گذارد. توجه از این اتاق ها می توان برای روشنایی مخفی و نماهای مختلف استفاده کرد. هنگام طراحی ساختار در نرم افزار، معمولاً به راه پله به عنوان یک فضای خالی دیده می شود. کاربرد در تیرهای کناری حفره ها یکپارچگی و باز بودن سقف را مختل می کنند حفره ها در طراحی معماری بهتر است به صورت متقارن مشاهده شوند.

جزئیات اجرای راه پله بر روی نقشه سازه ای و معماری ترسیم شده است. بخش دقیق تری از پله ها در نقشه های معماری فاز 2 نشان داده شده است. بنابراین، برای مشاهده بهتر نقاط اجرای نردبان، باید بر خواندن نقشه نیز تسلط داشته باشیم.

پله استاندارد

نردبان ابزار اصلی برای جابجایی بین طبقات است. انطباق با ابعاد استاندارد یکی دیگر از نقاط اجرای نردبان است. در ساختمانهایی که دارای آسانسور هستند، مسیر بیشتر با این دستگاه انجام می شود. این احتمال وجود دارد که شکست بخورد. در صورت بروز حادثه ای مانند آتش سوزی یا زلزله، استفاده از آسانسور نیز به جز در موارد خاص ایمن نیست.

بنابراین، رعایت ابعاد استاندارد هنوز برای سهولت استفاده از پله ها مهم است. اگرچه در سالهای اخیر استفاده از آسانسور در ساختمانهای چند طبقه مسکونی امری عادی و اجباری شده است، اما هنوز ساختمان های قدیمی و بدون آسانسور وجود دارد که مردم همچنان از پله های بین طبقات بالا می روند. پله ها همچنین در ساختمانهای دارای آسانسور جایگاه ویژه ای دارند. برخی از ساکنان طبقه اول ترجیح می دهند از پله ها به جای انتظار برای آسانسور استفاده کنند یا اگر وسایل سنگینی را حمل می کنید که اجازه حمل در آسانسور را ندارید، اهمیت پله ها و استانداردهای آنها آشکارتر است.

در ساختمان های قدیمی و بدون آسانسور، جایی که افراد باید بدون توجه به سختی پله ها در طبقات بالا مانند طبقه سوم و چهارم، بالا و پایین بروند، تعداد و طرح پله ها نیز مهم است. اگر در حال خرید یا اجاره یک ساختمان آپارتمان بلند و بدون آسانسور هستید، یا اگر در حال حاضر در چنین منطقه ای زندگی می کنید، با نقش و استاندارد پله ها در ساختمان ها و نکات آشنا شوید. توجه داشته باشید که تاکنون کمتر به پله ها توجه کرده اید.

حداقل طول وعرض پله ها

هنگام ساختن یا خرید یک ساختمان، بهتر است عرض پله ها را در نقشه طبقه یا ساختمان بررسی کنید، حداقل عرض مجاز پله های یک ساختمان مسکونی 110 سانتی متر است، اما اگر ساختمان شما کمتر از 50 نفر ساکن داشته باشد، این عرض می تواند تا 90 سانتی متر باشد اما اگر عرض راه پله، حتی در یک ساختمان ده نفره، کمتر از این مقدار باشد، علاوه بر بسیاری از مشکلات تأسیسات، راه پله برای عبور چند نفر قبل از حوادث مناسب نیست مانند زمین لرزه و آتش سوزی و امنیت لازم را نخواهد داشت.

حداکثر فاصله هنگام طراحی مسیر از درب آپارتمان تا ورودی پله های تخلیه حداکثر 10 متر مطابق با مقررات حفاظت از آتش است و در این فاصله نباید هیچ مانع فیزیکی وجود داشته باشد. ارتفاع پله ها در انتها به طور پیش فرض باید 18 سانتی متر باشد و البته بعضی اوقات در هنگام ساخت ارتفاع برخی از پله ها افزایش می یابد. اما ارتفاع پله ها از این مقدار عبور از آن را بسیار دشوار می کند. حداقل اندازه کف پله ها، ۳۰ سانتی‌متر است. کف پله‌هایی که کمتر از این مقدار باشند به‌راحتی می‌توانند موجب سقوط افراد در هنگام بالا رفتن از پله ها شوند.

ابعاد پاگرد و ابعاد نرده

عرض هر پا باید حداقل یک متر و ده سانتی متر باشد، اما برای ستون ها یا تاقچه ها، آن عرض قابل استفاده در آن قسمت ها باید حداقل سه اینچ باشد. ارتفاع نرده ها باید حداقل یک متر و ده سانتی متر بالاتر از کف پله باشد و فاصله بین نرده های عمودی در نهایت 11 سانتی متر باشد. پایین پله ها باید حداقل در یک انتهای آن کوتاه شود تا از سقوط افراد هنگام بالا رفتن از پله جل تعداد پله های بازوی راه پله فاصله از یک پله به مرحله دیگر بدون استراحت یا توقف ممکن است از 12 پله بیشتر نشود.

نکات مهم برای طراحی راه پله

پله ها و لبه های آنها باید از مواد ایمن و ضد لغزش ساخته شوند. مصالح به کار رفته در ساخت پلکان اصلی ساختمان باید در برابر آتش سوزی مقاوم باشد. از شیشه های ایمن باید در برج های شیشه ای استفاده شود. ارتفاع برج های شیب دار یا چاله های لبه پله ها نیز باید 90 سانتی متر باشد. راه پله اصلی ساختمان نباید به وسایلی مانند جعبه آتش نشانی مجهز باشد. مسدود شود نصب پله ها، پایین و جلوی آن از تخته سنگ ساخته شده است، اقدامات زیربنایی، نصب پله ها، کنترل تراز طول و مشخصات شیب مورد نیاز عرض پله، بستن موقت با ملات گچ بری تیز و سفت کردن نهایی سنگ برای پله ها باید با شن و ماسه ساخته شود و ملات سیمان شود.

زیر پله

قبل از نصب پله های آزاد که در قسمت بیرونی ساختمان قرار دارند یا از پله هایی که در آنها تیرها استفاده می شود، با در نظر گرفتن طول پله ها و سنگ تراشی، پایه ردیف اول ساخته می شود. از آجرهای مرغوب ساخته شده است در واقع همان ملات ماسه و سیمان.

قالب بندی پله ها

یکی از نکات اجرایی  راه پله، تشکیل نردبان در سازه های بتونی است. عرض پله در سمت اتصال به راه پله بالا 120 سانتی متر و در سمت اتصال به پله پایین تر 90 سانتی متر است. این اختلاف 30 سانتی متر در اجرای سنگ پله جبران می شود. هنگام فرمول بندی بازوی  پله کافی است. زیرا شیب آن کمتر از 45 درجه است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *