مقالات آموزشی

بهترین نرم افزارهای معماری سال 2021

بهترین نرم افزارهای معماری سال 2021

بهترین نرم افزارهای معماری سال 2021

همانطور که می دانید یکی از رشته های بسیار کاربردی و پرطرفدار رشته ی معماری می باشد . با تمامی ویژگی های خوب و کاربردی که این رشته دارد باید مهندسین در کنار خود یکسری لوازم کار و همچنین نرم افزارهای معماری در اختیار بگیرند تا بتوانند کارشان را به خوبی به اتمام برسانند.

علاوه بر لوازم تحریر مهندسی و خیلی وسائل مورد نیاز دیگر یک مهندس معمار قطعا به نرم افزار هایی نیاز دارد تا بتواند نقشه ایی را درست کند و یا خیلی نکات ریز دیگری که یک مهندس معمار باید رعایت کند از جمله نرم افزار های مورد نیاز یک معمار میتواند Autocad و ARCHICADو SketchUpو Rhino و 3D Studio Max می باشد.

این نرم افزار های معماری همیشه حرف اول را زده اند زیرا جز بهترین ها از نظر کاربرد و طراحی و بسیار مورد استفاده ی معماری قرار گرفته است. بنابراین در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در باره این نرم افزار های معماری کاربردی صحبت کنیم.

1_Atuocad

شاید اسم این نرم افزار را بسیار شنیده باشید این محبوبیت و این معروفیت نمی تواند بی معنا باشد حتما  دلیلی دارد که بسیاری از افراد با کار کردن در این نرم افزار راحت تر به آن چه می خواهند می رسند بنابراین باید یک بررسی اجمالی به آن داشته باشیم.

اتوکد در سال ۱۹۸۲ توسعه داده شد و در همان ابتتدا مورد توجه بسیاری از معماران و دانشجویان قرار گرفت. اتوکد بسیار دامنه گستردگی بالایی دارد و بسیار پرکاربرد‌ است . جالب است بدانید که بسیاری از معمارین هنوز هم اولین انتخابشان این نرم افزار است  زیرا به علت گستردگی و به علت پرکاربرد بودن؛ از این نرم افزار میتوان در طراحی ساختمان و معماری بسیار استفاده نمود. برای معماران، اتوکد در درجه اول به عنوان یک ابزار طراحی دو بعدی برای ایجاد نقشه‌های طبقه، ارتفاعات و مقاطع استفاده می‌شود. این نرم افزار با اشیا از پیش ساخته شده مانند دیوار‌ها، در‌ها و پنجره‌ها، روند طراحی را تسریع می‌کند.

اتوکد همچنین ابزار‌های خاص معماری، مکانیکی، الکتریکی و سایر ابزارها را برای پشتیبانی از هر نوع طراحی ارائه می‌دهد. برنامه ی اتوکد همچنین می‌تواند با استفاده از انواع سطوح، اشیا مشبک و نورپردازی برای ارائه دقیق ، می‌تواند نقشه‌های دو بعدی را به سه بعدی تبدیل کند. همین امر بسیار برای معمارین کاربردی است. در هر صورت اولین و بهترین نرم افزار هایی است که بسیار پر قدرت روند رشد را شروع کرده است و همچنان ادامه می دهد. لازم به ذکر است بدانید که این نرم افزار را می توانید در موبایل خود نصب کنید و از آن استفاده کنید. در هر صورت همه جا اتوکد در اختیارتان قرار خواه گرفت.

2_ ARCHICAD

ARCHICAD در سال ۱۹۸۲ ساخته شده و چند سال بعد عرضه شد. اولین محصول CAD بود که قادر به ایجاد اشکال دو بعدی و سه بعدی در رایانه شخصی و همچنین اولین محصول مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM برای رایانه ‌های شخصی بود.

قطعا نمی تواند به اندازه اتوکد مورد استقبال معمارین قرار بگیرید، اما به کاربران امکان می‌دهد همزمان به صورت دو بعدی و سه بعدی کار کنند و از BIM پشتیبانی می‌کند تا روند کار را تسریع سازد. این برنامه می تواند برای برنامه ریزان شهری، معماران، طراحان داخلی و خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

در مقایسه با اتوکد، که با خطوط دو بعدی طراحی می‌کند. ARCHICAD به کاربران اجازه می‌دهد تا با استفاده از اشیا طراحی شده واقعی، از جمله دیوار‌ها، پنجره‌ها، سقف‌ها و صفحات، مدل‌هایی بسازند. ARCHICAD همچنین روش BIM را مورد استفاده قرار می دهد . و همین طور به معماران، مهندسان و پیمانکاران این امکان را می‌دهد که روی همان پروژه مشترک کار کنند. ARCHICAD در رایانه‌های با سیستم عامل Windows و Mac مورد استفاده قرار می گیرد و دارای یک برنامه تلفن همراه است. که می توانید این برنامه را در موبایل خود هم داشته باشید.

3_ SketchUp

SketchUp در سال ۲۰۰۰ به عنوان ابزاری برای تولید محتوای سه بعدی با کاربرد‌های مختلفی ساخته شد . استفاده از آن برای کاربران آسان و استفاده آن‌ها سرگرم کننده بود. برای استفاده در معماری، طراحی داخلی، معماری نما، مهندسی عمران و مکانیک مناسب است. می تواند یکی از برنامه های طراحی مناسب برای مبتدیان باشد. اگرچه ویژگی‌های بسیار کمتری از سایر سیستم عامل‌هایی که ما بررسی کردیم دارد. اما یکی از آسان‌ترین برنامه‌های نرم افزار معماری برای یادگیری است.

SketchUp Studio  به همراه ابزار‌هایی ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند تا قبل از ساخت، انرژی، تابش نور در روز، راحتی و HVAC را تجزیه و تحلیل کنند. این برنامه همچنین از فضای ذخیره سازی ابری، ارائه حرفه‌ای دو بعدی و در نهایت امکان بررسی و طراحی در تلفن همراه هم در این نسخه وجود دارد.

4_ Rhino

Rhino یک نرم افزار گرافیکی سه بعدی و CAD است، که در سال ۱۹۹۸ بر اساس مدل ریاضی ساخته شده است. از لحاظ ریاضی نمایشی دقیق از منحنی‌ها ایجاد می کند. به بیان دیگر بهترین مدل ساز سه بعدی می باشد. که دارای پیشرفته‌ترین قابلیت‌های مدل سازی سه بعدی در میان تمام برنامه‌ها در این زمینه می باشد. وارد کردن طرح‌ها و مدل‌ها به راحتی امکان پذیر است . همین امر به معنای این است که بسیاری از کاربران می‌توانند بدون نیاز به صرف وقت برای یادگیری CAD، مدل سازی را شروع کنند.

 

5_ 3D Studio Max

قطعا اسم این برنامه را بسیار شنیده اید و امکان دارد برایتان جالب باشد. این برنامه یکی از برنامه های کاربردی در تمام زمینه ها می باشد و بسیاری از افراد می توانند از این برنامه بسیار استفاده کنند.

3D Studio Max در سال ۱۹۹۶ به عنوان یک برنامه گرافیکی کامپیوتری سه بعدی برای ساخت انیمیشن‌ها، مدل‌ها، بازی‌ها و تصاویر سه بعدی طراحی و راه اندازی شد. علاوه بر اینکه توسط معماران توسعه دهندگان بازی‌های ویدیویی، استودیو‌های تلویزیونی و انیمیشن سازی استفاده می‌شود. که این به علت گستردگی و برزگی این برنامه می باشد . لازم به ذکر است 3D Max محل وارد کردن طراحی‌های ۲ بعدی و تبدیل آنها را به اشیا سه بعدی است. از آنجا که 3D Max بخشی از خانواده Autodesk است، می‌تواند به راحتی فایل‌ها را از Revit و AutoCAD وارد کند.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *