مقالات آموزشی

بررسی تاثیرات فضای سبز در داخل فضای مسکونی

بررسی تاثیرات فضای سبز در داخل فضای مسکونی

بررسی تاثیرات فضای سبز در داخل فضای مسکونی

امروزه یکی از مهمترین بحران هایی که فضای شهرهای ما را تهدید می کند ، جدایی تدریجی بین انسان و طبیعت است. متأسفانه با افزایش روزافزون شهرها ، بحران از بین رفتن فضاهای سبز طبیعی (باغ ها و زمین های کشاورزی) به طرز چشمگیری تشدید می شود. در جوامع مدرن و در زندگی شلوغ جامعه، طراحی فضای سبز می تواند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی صوتی، بهبود سلامت جسمی و روحی ، زیباسازی شهر داشته باشد.

بنابراین، هر فرد باید تمام تلاش خود را برای حفظ و حتی گسترش این فضا انجام دهد. فضاهای سبز در شهرهای مختلف دارای ابعاد و شکل های مختلفی از جمله پارک ها، اماکن ورزشی، میدان ها و حتی قبرستان ها می باشد. بدون شک، یکی از اولویت های اصلی در طراحی فضاهای سبز شهری باید دسترسی مناسب برای ساکنان هر منطقه باشد. این مناطق زیبا و سرسبز تاثیر بسیار زیادی دارند. بنابراین با مهندس نباتی همراه باشید.

برای سفارش بهترین پک آموزشی تری دی مکس با شماره های وب سایت تماس بگیرید.

چرا نیاز به فضای سبز داریم؟

اشتیاق و علاقه به طبیعت و فضاهای سبز به دوران بسیار گذشته برمی گردد. در گذشته های دور، انسانها کاملاً وابسته به طبیعت بودند. به نوعی با یکدیگر ارتباط داشتند. اما در دهه های اخیر با پیشرفت علم و فناوری و گسترش زندگی شهری، انسانها به مرکز فعالیتهای دور از طبیعت رفتند و در همان جا هم استقرار کردند. مثلا فضای شهری را در نظر بگیرید. یکی از بهترین راه ها برای بهبود سلامت، کیفیت زندگی و تعامل انسان با طبیعت، استفاده از فضاهای سبز در ساختمان ها یا محیط اطراف آنها است. استفاده از فضاهای سبز در ساختمان ها ممکن است مشکل آلودگی هوای شهری را حل نکند. اما می تواند مزایای روانی و زیست محیطی زیادی را برای ساکنان به همراه داشته باشد. از جمله مواردی که می توان به آن اشاره داشت:

  1. کاهش تنش اعضای ساختمان
  2. کاهش گرمای محیط و ساختمان
  3. کاهش آلودگی صوتی در ساختمان
  4. کاهش آلودگی هوا
  5. کاهش تأثیر اثرات گلخانه‌ای
  6. جذب دی ‌اکسید کربن محیط و تبدیل آن به اکسیژن

برای آموزش رایگان تری دی مکس از مقدماتی تا پیشرفته با ما در تماس باشید.

فضای سبز در محیط مسکونی

به طور کلی، اصطلاح فضای سبز شامل مفاهیم و معانی مختلفی است. در یک تعریف کلی می توان آنها را به عنوان مناطق نسبتاً وسیعی پوشانده از درختان، درختچه ها، گل ها، علف ها یا سایر انواع گیاهان در نظر گرفت. وقتی کلمه فضای سبز در کنار شهر قرار می گیرد، می تواند به این معنی باشد که فضای سبز شهری به قسمتی از فضای سبز اشاره دارد که در مناطق شهری و مسکونی ساخته شده است. در یک نگاه کلی فضای سبز، بخشی از فضای باز درون‌شهری محسوب می‌گردد که از لحاظ نوع مالکیت به چهار بخش مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند:

1.عمومی

این فضا در مجتمع مسکونی تأثیر عمده ای بر تضمین سلامت روان انسان خواهد داشت. ایجاد یک فضای عمومی باز زمانی کیفیت خود را نشان می دهد که باعث حضور افراد در این فضا شود و شامل محدوده بین بلوک ها، سقف، حیاط خلوت و حیاط داخلی شود.

2.نیمه‌خصوصی

گفته می شود که بخشی از فضای سبز متعلق به مراکز آموزشی، نظامی، بهداشتی، نهادهای اداری، سازمان ها و غیره است. فضاهای سبز نیمه خصوصی فقط توسط مشتریان یا کارکنان یک سازمان قابل استفاده است. اما جز فضای سبز شهری نیز محسوب می شود.

3.خیابانی

فضای سبز خیابان به بخشی از پیاده روها، میدان ها، خیابان ها و غیره اشاره دارد.

4.خصوصی

همانطور که از نامش پیداست، این فضا ها هیچ گونه استفاده عمومی ندارند و فقط توسط صاحبان آنها و افراد مجاز قابل استفاده است. مثلا باغچه یا حیاط خانه.

فضای سبز برای رفع آلودگی

طبق اعلام سازمان ملل ، اندازه استاندارد فضاهای سبز برای هر شهروند بین 20 تا 25 متر مربع است. اما متأسفانه طبق آخرین آمارهای وزارت مسکن و شهرسازی ایران، سرانه فضای سبز در کشور عزیزمان حدود 7-12 متر مربع برای هر نفر است؛ در مقایسه، به کمبود زیاد فضای سبز در کشور ما به راحتی قابل درک است، یکی از مهمترین پیامدهای آن بی تردید آلودگی هوا و آسیب های جسمی و روحی جبران ناپذیری است که در حال حاضر اکثر کلانشهرهای کشور ما را تحت تأثیر قرار می دهد. آلودگی هوا یکی از مهمترین مشکلات زیست محیطی است که محدودیت های زیادی برای رشد گیاهان ایجاد می کند.

برای مشاهده قیمت های ما به سایت نباتی به عنوان بهترین سایت آموزش تری مکس سری بزنید.

گیاهان هوا را از طریق فتوسنتز تصفیه می کنند و اکسیژن مورد نیاز موجودات زنده را تأمین می کنند. آزالیا (Azalea Hybrid)، آبلیا (Abelia Grandiflora)، نراد (Abies Alba) و درختانی همچون شاه‌بلوط، افرا، گل‌ابریشم و… از بهترین آنها به شمار می‌روند در هر صورت با زندگی های امروزی که بخش زیادی از طبیعت به دست انسان نابود شده استباید احیا شود تا بتوان زندگی راحت تری را تجربه کرد در هر صورت می دانیم که محیط زیست بسیار برای ما کاربردی است استفاده از فضای سبز علاوه بر کاهش آلودگی هوا و تولید اکسیژن، تاثیرات مثبت فراوانی بر محیط‌های شهری دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل تشعشعات نور
  • کنترل باد و ذخیره انرژی
  • کاهش دما و افزایش رطوبت نسبی
  • زیباسازی فضای شهر
  • افزایش حس آرامش و امنیت روحی
  • کاهش آلودگی صوتی

گیاهانی چون آزالیا، آبلیا، نراد، افرا و… بیشترین عمل فتوسنتز را انجام داده و گیاهانی چون افرا، اقاقیا، چنار و کاج نیز بهترین و ارزان‌ترین موانع برای جلوگیری از ناهنجاری‌های صوتی هستند. بنابراین باید به کاشت این گیاهان پرداخت تا بتوان بهتر زندگی کرد. هم محیط زیبا تر می شود و هم مردم سالم تر خواهند شد.

اصول طراحی فضای سبز

هنگام طراحی فضای سبز ، برنامه ریز باید از آنها به عنوان مصالح معماری با آگاهی کامل از نوع ، رنگ و ویژگی های گیاهان استفاده کند و با کنار هم قرار دادن این اجزاء منظره ای زیبا و آرامش بخش ایجاد کند. یکی از مهمترین عوامل در طراحی فضای سبز عوامل زیست شناسی این منطقه شامل منابع آب ، کیفیت خاک و نوع آب و هوای آن منطقه است. فضای سبز در اطراف شهر ها استفاده می شود تا محدوده به خوبی معنا داشته باشد و عاملی برای کاهش آلودگی صوتی و زیست محیطی باشد.

برای سفارش بهترین دی وی دی آموزشی تری دی مکس با شماره های وب سایت تماس بگیرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *