مقالات آموزشی

بازار کار معماری در ایران چگونه است؟

بازار کار معماری در ایران چگونه است؟

بازار کار معماری در ایران چگونه است؟ معماری یکی از رشته های پر طرفدار و محبوب به شمار می رود که سالانه تعداد زیادی از افراد با علاقه وارد این رشته می شوند. این مقاله در خصص جنبه های هنری رشته ی معماری باعث شده است تا به جذابیت های این رشته افزوده شود و در کنار درآمدزایی، بخش جذاب هنری نیز داشته باشد.

یکی از مزایای رشته معماری این است که می توان در طی دوران دانشگاه نیز وارد بازار کار شد و با انجام پروژه های دانشجویی همچون نقشه کشی و طراحی، استارت کار را زد. بازار کار رشته معماری نه تنها در ایران بلکه در دنیا به عنوان یک بازار کار پر مخاطب شناخته می شود.

حتی افرادی که در زمینه ی معماری دارای مدرک تحصیلی دانشگاهی نیستند می توانند با طی نمودن دوره های خاص و دریافت مدرک، اقدام به فعالیت در بخش هایی از این حوزه نمایند. در ادامه به طور مفصل بازار کار معماری در ایران را بررسی خواهیم کرد.

بازار کار فارغ التحصیلان معماری در ایران

یکی از مهم ترین ارکان در تعیین بازار کار رشته معماری، میزان مهارت های شما به عنوان یک مهندس معمار است. امروزه روز با پیشرفت نرم افزارهای معماری متنوع و پر کاربرد در دنیای معماری، دیگر نمی توان تنها صرف داشتن مدرک تحصیلی به دنبال بازار کار پر رونقی بود.

بلکه در واقع مهارت های شما است که تعیین می کند سطح کاری تان در چه حدی باشد. داشتن مهارت و توانایی در این حوزه می تواند حتی جایگزین مدرک تحصیلی با نمرات درخشان شود. چرا که اساسا برای کارفرمایان میزان مهارت و توانایی شما در این حوزه مهم است.

بنابراین بعد از ورود به دانشگاه سعی در این داشته باشید که نرم افزارهای معماری را به طور کامل یاد بگیرید. چنانچه این روند را در پیش گرفته باشید، بعد از فارغ التحصیلی در این رشته محال است نتوانید شغل خوبی در حوزه ی معماری پیدا کنید.

در صورت داشتن سرمایه لازم، مدرک دانشگاهی و سابقه کار، مهندسین معمار می توانند اقدام به تاسیس شرکت خصوصی نموده و به صورت قراردادی اقدام به همکاری با شرکت ها، سازمان ها و جذب مشتری نمایند.

طراحی داخلی از جمله مهم ترین فعالیت هایی است که معماران انجام می دهند. داشتن تخصص در این حوزه مطمئنا بازار کار گسترده ای را برای شما در ایران فراهم خواهد کرد.

میزان درآمد مهندس معمار

میزان مهارت، توانایی ها، سابقه ی کار و نوع شرکتی که در آن مشغول به کار هستید، همگی در میزان درآمد شما به عنوان یک معمار موثر می باشد.

مهندسین معماری که دارای شرکت های خصوص هستند می توانند با جذب مشتری و تبلیغات در سطح گسترده، درآمد بسیار خوبی در این حوزه داشته باشند.

به طور کلی برای یک مهندس معمار بسیار مهم است که به نرم افزارهای رشته معماری تسلط داشته باشد، از خلاقیت بالایی برخوردار باشد، توانمند بوده و دارای پشتکار خوبی باشد. علاوه بر این ها میزان سابقه کار بیشتر می تواند در درآمد یک معمار نقش مهمی ایفا کند. بازار کار معماری در ایران چگونه است؟

درآمد مهندسین معمار در شهرها و استان های مختلف ایران می تواند بازه های متنوعی را به خود اختصاص دهد. به عنوان مثال، معمارهایی که در پایتخت مشغول به ک

ار هستند،

متوسط سطح درآمد بالاتری نسبت به شهرستان ها دارند. با این وجود این مورد نیز کاملا نسبی بوده و شامل استثنائات می شود.

برخی شرکت های کوچک معماری را می توان در شهرستان ها یافت که حجم کار و درآمد بالاتری نسبت به شرکت های خصوصی تهران دارند.

کسب مهارت و تسلط به نرم افزارهای معماری

مطمئنا شما نیز در مورد دوره های معماری که افراد در خارج از دانشگاه می گذرانند شنیده اید. این دوره ها نه تنها مختص فارغ التحصیلان معماری بوده بلکه برای افراد علاقمند به رشته معماری که قادر به تحصیلات دانشگاهی در این حوزه نبوده اند نیز بسیار مفید فایده می باشد.

شما طی این دوره ها می توانید با نرم افزارهای معماری همچون تری دی مکس، اتوکد، ایندیزاین، لومیون، افترافکت و پلاگین های مختلف آشنایی کامل پیدا کنید و پس از طی دوره، اقدام به ورود به بازار کار نمایید.

فراموش نکنید که در این دوره داشتن مدرک تحصیلی برای وارد شدن به بازار کار کافی نیست. بلکه بایستی مهارت ها خود را افزایش دهید. رشته ی معماری از جمله رشته هایی است که با داشتن مهارت های بالا در این حوزه به راحتی می توانید پیشرفت کنید.

داشتن مدرک در رشته معماری می تواند جایگاه های شغلی بسیار ویژه ای را برای شما فراهم کند؛ همچون تاسیس شرکت، فعالیت در حوزه ی نظارت، سرپرستی موسسات پیمانکاری، تاسیس دفتر مشاوره معماری و مشارکت در پروژه های برنامه ریزی و شهرسازی. بازار کار معماری در ایران چگونه است؟

چنانچه وارد رشته ی معماری شده اید بایستی هدفمند و طبق اصول پیش روید. چرا که بازار کار این رشته بسیار گسترده بوده و شما به عنوان یک معمار باید تصمیم گیری نمایید که علاقمند به فعالیت در کدام حوزه هستید. حوزه های فعالیت معماری به قدری گسترده است که با داشتن مهارت در چند حوزه ی خاص می توانید به راحتی وارد بازار کار شوید.

نتیجه گیری بازار کار معماری در ایران چگونه است؟

بازار کار هر رشته را می توان مختص به خود آن رشته بررسی کرد. در مورد بازار کار معماری در ایران باید گفت که داشتن خلاقیت، مهارت و توانایی حرف اول را می زند.

شما به عنوان یک مهندس معمار بایستی بتوانید ایده های خلاقانه، جدید و نابی ارائه دهید. در واقع شما باید بتوانید این خلاقیت و هنر را در قالب نرم افزارهای معماری پیاده سازی کنید. چرا که تسلط بر نرم افزارها در این رشته بسیار تا بسیار مهم است.

باور داشته باشید که با داشتن مهارت و تسلط به نرم افزارهای معماری و درک درست مفاهیم این رشته می توانید به جایگاه شغلی عالی دست پیدا کنید.

چنانچه در رشته معماری تحصیل می کنید یا در این رشته فارغ التحصیل شده اید خود را تنها محدود به دریافت مدرک تحصیلی نکنید.

چرا که بازار کار امروز، نیاز به مهارت و توانایی دارد. بنابراین اگر به دنبال جایگاه شغلی مناسب در رشته معماری هستید، تمرکز خود را روی کسب مهارت ها بگذارید. آنگاه خواهید دید که موقعیت های شغلی فراوانی برای شما ظاهر خواهد شد. برای شرکت در دوره آموزش رایگان تری دی مکس با ما در تماس باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *